Patterns of Permisive Parenting in Forming Children's Religion
Keywords:
Patterns, Permissive Parenting, Children’s ReligionAbstract
The goal of this study was to identify the Permissive Parenting Pattern in Religion Formation for Junior High School Children Aged 13-16 Years (age of puberty). This study is part of the field research using a qualitative approach. In this study, data was gathered through observation, interviews, and documentation. According to the findings of the study, the use of permissive parenting in shaping the religion of junior high school age children in Kerinjing Village, North Dempo District, Pagaralam City. Parents pay less attention to their children's needs. Children have poor religious understanding because they only receive religious education at school and in the Koran, while their parents have their parents at home.
References
, U.N. (2003) Pasal 2 Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2003 Tentang Perlindungan Anak sebagaimana telah diubah oleh Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 Tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak.
Agustiani, H. (2009) Psikologi perkembangan: pendekatan ekologi kaitanya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri pada Remaja. Bandung: PT. Refika Aditma.
Ali, M dan Asrori, M. (2014) Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.
Ancok, D dan Suroso, F.N. (1994) Psikologi Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Badriah, E.R. (2018) ‘Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengembangkan Potensi Anak Melalui Homeshooling Di Kancil Cendikia’, Jurnal ISSN : 2615-1480, 1(1), p. 4.
Baswedan, A.R. (2015) Wanita karier & Pendidikan Anak. Yogyakarta: Ilmu girl Yogyakata.
Derajat, Z.D. (1987) Islam Untuk Disiplin Ilmu Pendidikan. Jakarta: Bulan Bintang.
Faisal, N. (2016) ‘Pola Asuh Orang Tua Dalam Mendidik Anak Di Era Digital’, Jurnal An-Nisa’, XI(2), p. 127.
Hasan, I. (2000) Pokok-Pokok Materi Metodelogi Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Pustaka.
Huda, M. (2009) Idealitas Pendidikan Anak. Malang: UIN Press Malang.
Jalaludin (2015) Psikologi AgamaMemahami Perilaku dengan Mengaplikasikan Prinsip-prinsip Psikologi. Jakarta: Raja Wali Pers.
L. J. Moleong (2007) Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Remaja Rosda Karya.
Mansur (2014) Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Margono (2007) Metodologi Penelitian,. Jakarta: Remaja Rosda Karya.
Mutiah, D. (2010) Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Nata, A. (2009) Metodologi Studi Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Ramayulis (2002) Psikologi Agama. Jakarta: Kalam Mulia.
Ratnawati (2016) ‘Memahami Perkembangan Jiwa Keagamaan Pada Anak dan Remaja’, Jurnal Kajian keislaman dan Kemasyarakatan, 1, p. 21.
Tridhonanto, A. (2014) Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Wendari, W.N. (2016) ‘Profil Permasalahan Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri di Kota Bogor’, Jurnal Bimbingan Konseling, 1, p. 135.
Yusuf, S dan Sugandhi, N.M. (2011) Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Raja Grafindo Persada.