Persepsi Siswa Terhadap Penerapan E-LKPD Neraca Lajur di SMK Bina Jaya Palembang

Authors

  • Reza Ambalika Universitas Pgri Palembang
  • Januardi Januardi Universitas PGRI Palembang
  • Neta Dian Lestari Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.52690/jitim.v5i1.1000

Keywords:

E-LKPD, Interactive Learning, Student Perception, Trial Balance

Abstract

The purpose of this study was to see how students view the implementation of E-LKPD (Electronic Student Worksheet) on the Trial Balance material at SMK Bina Jaya Palembang. To measure the aspects of ease of use, effectiveness, and attractiveness of E-LKPD, this study used a quantitative descriptive method. The results showed that students were very positive about the use of E-LKPD, especially regarding the ease of navigation and interaction. With interactive features and direct feedback, E-LKPD is also considered to help students understand the Trial Balance concept independently. The visual appeal of E-LKPD also increases students' desire to learn. The results show that E-LKPD is an effective and appropriate learning method to support accounting learning in SMK, especially topics that require procedural understanding.

References

Aulia Fatma, A. (2024). Pengembangan E-LKPD Berbasis Aplikasi Flip Pdf Professional Pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian di SMK Negeri 4 Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Dwi, D. A., Afas, M. Z., Irawan, I., & Haidorizal, R. (2024). Pengaruh Media LKPD Interaktif Berbasis Liveworksheet Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas VII MTs Nurul Huda. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 16(2), 79–86. https://doi.org/10.30599/jti.v16i2.3350

Gunansyah, G. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Sustainability Pada Pembelajaran IPS Kelas VI SD Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa.

Jafar, L. (2023). Student Teams Achievement Divisions:(Konsep Dan Penerapannya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar). Amerta Media.

Janna, N. M. (2020). Pengantar Statistika Pendidikan.

Merilia, S. (2024). Pengembangan E-LKPD Berbasis Multirepresentasi Pada Materi Prisma Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. UIN Raden Intan Lampung.

Mustofiyah, L., Rahmawati, F. P., & Ghufron, A. (2024). Pengembangan Kurikulum Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa di Era Digital: Tinjauan Systematic Literature Review. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 1–22. https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16679

Qulub, T. (2023). Penerapan Lembar Kerja Peserta Didik Berorientasi Isu Lingkungan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Materi Kimia Hijau Skripsi.

Rahmawati, E., Kaspul, K., & Zaini, M. (2022). Pengembangan LKPD Elektronik Berbasis Liveworksheet Konsep Sistem Sirkulasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis SMA. Journal: Jurnal Praktisi Pendidikan, 1(1), 16–22. https://doi.org/10.58362/hafecspost.v1i1.6

Rahmawati, S., & Nurachadija, K. (2023). Inovasi Pendidikan dalam Meningkatkan Strategi Mutu Pendidikan. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 1–12. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.303

Ronaldi, A. A. M. A. B., Febrian, F., & Rahmatina, D. (2023). Pengaruh Penerapan E-LKPD Menggunakan Liveworksheets Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Aplikasi Turunan Fungsi Sma Kelas XI. Universitas Maritim Raja Ali Haji.

Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608–2617. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1153

Sadriani, A., Ahmad, M. R. S., & Arifin, I. (2023). Peran Guru Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan Di Era Digital. Seminar Nasional Dies Natalis 62, 1, 32–37.

Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(5), 25–35. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i5.3325

Suryandari, Y., Hendrayan, A., & Hariyadi, R. (2023). Pengembangan Media E-LKPD Berbasis Liveworksheet Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 700–707. https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10666

Wati, R. K., Kasih, F., & Triyono, T. (2024). Rancangan Pelaksanaan Layanan Bimbingan Klasikal dengan Menggunakan Metode Diskusi Untuk Mengatasi Masalah Kesulitan Belajar (Studi Analisis Deskriptif Terhadap Peserta Didik di Kelas XII IPS 3 SMA N 1 Harau). Peteka, 7(2), 214–223.

Yulanda, V. (2023). Peengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-LKPD) Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Universitas Jambi.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

Ambalika, R., Januardi, J., & Lestari, N. D. (2024). Persepsi Siswa Terhadap Penerapan E-LKPD Neraca Lajur di SMK Bina Jaya Palembang. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 5(1), 324–330. https://doi.org/10.52690/jitim.v5i1.1000

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.