Persepsi Siswa Terhadap Penerapan E-LKPD Neraca Lajur di SMK Bina Jaya Palembang
DOI:
https://doi.org/10.52690/jitim.v5i1.1000Keywords:
E-LKPD, Interactive Learning, Student Perception, Trial BalanceAbstract
The purpose of this study was to see how students view the implementation of E-LKPD (Electronic Student Worksheet) on the Trial Balance material at SMK Bina Jaya Palembang. To measure the aspects of ease of use, effectiveness, and attractiveness of E-LKPD, this study used a quantitative descriptive method. The results showed that students were very positive about the use of E-LKPD, especially regarding the ease of navigation and interaction. With interactive features and direct feedback, E-LKPD is also considered to help students understand the Trial Balance concept independently. The visual appeal of E-LKPD also increases students' desire to learn. The results show that E-LKPD is an effective and appropriate learning method to support accounting learning in SMK, especially topics that require procedural understanding.
References
Aulia Fatma, A. (2024). Pengembangan E-LKPD Berbasis Aplikasi Flip Pdf Professional Pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian di SMK Negeri 4 Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Dwi, D. A., Afas, M. Z., Irawan, I., & Haidorizal, R. (2024). Pengaruh Media LKPD Interaktif Berbasis Liveworksheet Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas VII MTs Nurul Huda. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 16(2), 79–86. https://doi.org/10.30599/jti.v16i2.3350
Gunansyah, G. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Sustainability Pada Pembelajaran IPS Kelas VI SD Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa.
Jafar, L. (2023). Student Teams Achievement Divisions:(Konsep Dan Penerapannya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar). Amerta Media.
Janna, N. M. (2020). Pengantar Statistika Pendidikan.
Merilia, S. (2024). Pengembangan E-LKPD Berbasis Multirepresentasi Pada Materi Prisma Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. UIN Raden Intan Lampung.
Mustofiyah, L., Rahmawati, F. P., & Ghufron, A. (2024). Pengembangan Kurikulum Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa di Era Digital: Tinjauan Systematic Literature Review. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 1–22. https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16679
Qulub, T. (2023). Penerapan Lembar Kerja Peserta Didik Berorientasi Isu Lingkungan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Materi Kimia Hijau Skripsi.
Rahmawati, E., Kaspul, K., & Zaini, M. (2022). Pengembangan LKPD Elektronik Berbasis Liveworksheet Konsep Sistem Sirkulasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis SMA. Journal: Jurnal Praktisi Pendidikan, 1(1), 16–22. https://doi.org/10.58362/hafecspost.v1i1.6
Rahmawati, S., & Nurachadija, K. (2023). Inovasi Pendidikan dalam Meningkatkan Strategi Mutu Pendidikan. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 1–12. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.303
Ronaldi, A. A. M. A. B., Febrian, F., & Rahmatina, D. (2023). Pengaruh Penerapan E-LKPD Menggunakan Liveworksheets Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Aplikasi Turunan Fungsi Sma Kelas XI. Universitas Maritim Raja Ali Haji.
Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608–2617. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1153
Sadriani, A., Ahmad, M. R. S., & Arifin, I. (2023). Peran Guru Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan Di Era Digital. Seminar Nasional Dies Natalis 62, 1, 32–37.
Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(5), 25–35. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i5.3325
Suryandari, Y., Hendrayan, A., & Hariyadi, R. (2023). Pengembangan Media E-LKPD Berbasis Liveworksheet Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 700–707. https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10666
Wati, R. K., Kasih, F., & Triyono, T. (2024). Rancangan Pelaksanaan Layanan Bimbingan Klasikal dengan Menggunakan Metode Diskusi Untuk Mengatasi Masalah Kesulitan Belajar (Studi Analisis Deskriptif Terhadap Peserta Didik di Kelas XII IPS 3 SMA N 1 Harau). Peteka, 7(2), 214–223.
Yulanda, V. (2023). Peengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-LKPD) Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Universitas Jambi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Reza Ambalika, Januardi Januardi, Neta Dian Lestari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author who submits the manuscript must understand and agree that the copyright is held by Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read, download, copy, distribute, print, search, link, or use for any other lawful purpose. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, currently being defined for this journal as follows:
• Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)