Perbedaan Metode Pengajaran Bagi Anak-Anak dengan Disabilitas di SD Methodist 3 Palembang

Authors

  • Nurjanah Nurjanah SD Methodist 3 Palembang

DOI:

https://doi.org/10.52690/jitim.v5i1.922

Keywords:

Children with Disabilities, Inclusive Education, Teaching Method

Abstract

This research aims to identify and analyze differences in teaching methods for children with disabilities at the Methodist 3 Palembang Elementary School and normal students, as well as factors that influence the effectiveness of inclusive learning. The research method used is a qualitative descriptive study, with in-depth interviews and observations of teachers, students and education staff in public schools that implement an inclusion system. The research results show that teaching methods for children with disabilities require a more individualized approach, the use of specific learning aids, and adaptation of teaching materials to accommodate their special needs. The main differences identified are in the aspects of teaching strategies, communication approaches, as well as supporting facilities and resources used in learning. The novelty of this research lies in the comparative analysis of learning approaches for children with disabilities with and without structured inclusive programs, as well as the impact of these approaches on student development. This research contributes to providing recommendations for schools, educators, and policy makers to improve the implementation of inclusive education through special training for teachers, developing adequate facilities, and designing an inclusive curriculum.

References

Astuti, I. (2022). Kepemimpinan pembelajaran sekolah inklusi. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Harfiani, R. (2021). Manajemen Program Pendidikan Inklusif: Studi Analisis Raudhatul Athfal (Vol. 1). umsu press.

Hasibuan, H. Y., Syamsuri, S., Santosa, C. A. H. F., & Pamungkas, A. S. (2020). Profil pembelajaran matematika pada anak berkebutuhan khusus ragam slow learner di kelas inklusif smp garuda cendekia Jakarta. Journal Of Medives: Journal Of Mathematics Education Ikip Veteran Semarang, 4(1), 37–51.

Ilham, A., Sintawati, N. A., Aprianti, A., & Wibowo, H. (2024). Pendidikan Inklusi Sebagai Alternatif Solusi Mengatasi Permasalahan Sosial Anak Penyandang Disabilitas. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(2).

Izzah, N., Setianti, Y., & Tiara, O. (2023). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam mewujudkan sekolah ramah anak di sekolah inklusi. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 272–284.

Jannah, A. M., Setiyowati, A., Lathif, K. H., Devi, N. D., & Akhmad, F. (2021). Model Layanan Pendidikan Inklusif di Indonesia. Anwarul, 1(1), 121–136.

Juwan, D. P. A., Maharani, S. D., & Siswadi, G. A. (2024). Pendidikan Dan Kesetaraan: Implementasinya Pada Sekolah Inklusi Perspektif Filsafat Manusia. Widya Aksara: Jurnal Agama Hindu, 29(2), 94–106.

Karimatunisa, E., & Muhtarom, T. (2024). Kebijakan Pemerintah Terhadap Pendidikan Inklusif. Journal Innovation In Education, 2(3), 101–107.

Layyinah, A., Rahmawati, D., Febriana, A. N., Armadana, G. A., & Sartinah, E. P. (2023). Pengertian anak berkebutuhan khusus dan klasifikasi anak berkebutuhan khusus. Universitas Negeri Surabaya.

Manurung, A. S., Yufiarti, Y., & Supena, A. (2022). Implementasi Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Elementary School Journal PGSD FIP Unimed, 12(4), 308–322.

Munauwarah, R., Zahra, A., Supandi, M., Restiany, R. A., & Afrizal, D. (2021a). Pendidikan Inklusi Solusi Utama Untuk Anak Penyandang Disabilitas. Yasin, 1(1), 121–133.

Munauwarah, R., Zahra, A., Supandi, M., Restiany, R. A., & Afrizal, D. (2021b). Pendidikan Inklusi Solusi Utama Untuk Anak Penyandang Disabilitas. YASIN, 1(1), 121–133.

Nabila, A. (2025). Tantangan Guru Melaksanakan Pembelajaran Konvensional pada Siswa Berkebutuhan Khusus di Jenjang SMP. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 117–124.

Ni’mah, U. N. I., & Mustofa, T. A. (2024). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam untuk Siswa Inklusi di Sekolah Menengah Pertama Kelas Delapan. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(1), 104–114.

Ningrum, N. A. (2022). Strategi pembelajaran pada anak berkebutuhan khusus dalam pendidikan inklusi. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 3(2), 181–196.

Nugrahaningsih, Z. L. (2022). Pembelajaran musik berbasis Kodaly terhadap kemampuan interaksi sosial pada anak autisme: Sebuah studi literatur. Generasi Berjiwa Sociopreneur, Sinergis, Dan Produktif.

Pramesti, R. A., Wardana, L. A., & Hattarina, S. (2023). Model Pembelajaran Untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Slow Learner) Kelas Vi Di Sdn Jatiurip 1 Kabupaten Probolinggo. Seroja: Jurnal Pendidikan, 2(4), 275–285.

Rizal, M. F. (2020). Strategi Pengembangan Pegawai Pada Dinas Pemuda Dan Olahraga Kabupaten Ketapang. E-Jurnal Equilibrium Manajemen, 6(2), 51–57.

Sukomardojo, T. (2023). Mewujudkan pendidikan untuk semua: Studi implementasi pendidikan inklusif di Indonesia. Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah Volume, 5(2), 205–214.

Warastuti, W., Kurniyanti, W., Hastuti, Y. N., Widyasari, C., & Minsih, M. (2024). Analisis Kesiapan Guru Kelas Sekolah Dasar Dalam Mengelola Pendidikan Inklusif. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 748–761.

Wati, K. P., Indriani, S., Agustomi, A., & Andriani, O. (2024). Menjawab Kebijakan Pemerintah Mengenai Perkembangan Dunia Tentang Pendidikan Inklusi. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 37–49.

Widiada, I. K., Sudirman, S., Darmiany, D., Gunayasa, I. K., & Syazali, M. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Inklusi bagi Peserta Didik Learning Disability di Sekolah Dasar Negeri Kota Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(4), 1028–1038.

Wiratrianida, S., & Sujarwanto, S. (2024). Pengelolaan Pendidikan Inklusif Bagi Peserta Didik Disabilitas (Studi Kasus Di Smkn 3 Probolinggo). Jurnal Pendidikan Khusus, 19(03).

Downloads

Published

2024-12-06

How to Cite

Nurjanah, N. (2024). Perbedaan Metode Pengajaran Bagi Anak-Anak dengan Disabilitas di SD Methodist 3 Palembang. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 5(1), 142–158. https://doi.org/10.52690/jitim.v5i1.922

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.