Pengaruh Organizational Citizenship Behavior dan Kompeteni Profesional Terhadap Kinerja Guru

Authors

  • Suwarti SMA Negeri 1 Belitang, Sumatra Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.52690/jitim.v5i3.958

Keywords:

Organizational Citizenship Behavior, Professional Ability, Quality Teachers’ Performance

Abstract

This study was conducted to determine: (1) the influence of Organizational Citizenship Behavior on teacher performance, (2) the influence of professional ability on teacher performance, (3) the influence of Organizational Citizenship Behavior and professional ability on teacher performance. The research method used was quantitative with a case study approach. Data were collected through in-depth interviews, observation, and documentation. The subjects of the study were teachers of SMAN 1 Belitang with a sample size of 80 people taken using stratified proportional random sampling, the data were analyzed using path analysis after calculating the correlation of all research variables in matrix form. The results of this study indicate that Organizational Citizenship Behavior and professional ability have a positive and significant influence on teacher performance at SMAN 1 Belitang.

References

Angraini, L. M., Wahyuni, P., Wahyuni, A., Dahlia, A., Abdurrahman, A., & Alzaber, A. (2021). Pelatihan pengembangan perangkat rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) bagi Guru-Guru di Pekanbaru. Community Education Engagement Journal, 2(2), 62-73. https://doi.org/10.25299/ceej.v2i2.6665

Erwinsyah, A. (2017). Manajemen kelas dalam meningkatkan efektifitas proses belajar mengajar. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87-105. https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/392

Fitrianasari, D., Nimran, U., & Utami, H. N. (2013). Pengaruh Kompensasi dan Kepuasan Kerja terhadap Organizational Citizenship Behavior (OCB) dan Kinerja Karyawan (Studi pada Perawat Rumah Sakit Umum “Darmayu” di Kabupaten Ponorogo). Profit (Jurnal Administrasi Bisnis), 7(1).

Mulyasa, E. (2017). Menjadi Guru Profesional. Remaja Rosdakarya.

Muspawi, M. (2021). Strategi peningkatan kinerja guru. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 101-106. http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1265

Nurkholis, N. (2013). Pendidikan dalam upaya memajukan teknologi. Jurnal kependidikan, 1(1), 24-44. https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.530

Paramita, R. W. D., Rizal, N., & Sulistyan, R. B. (2021). Metode penelitian kuantitatif. Widya Gama Press (APPTI), Edisi, 3.

Rambe, M. (2019). Pelaksanaan supervisi akademik sebagai upaya untuk meningkatkan kompetensi guru dalam menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(4), 782-790. http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7464

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rijanti, T., Liana, L., Priyono, B. S., & Nadiroh, L. K. A. (2023). Peran moderasi organizational citizenship behavior (OCB) pada pengaruh kompetensi dan knowlegde sharing terhadap kinerja. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 9(4), 215-221. https://doi.org/10.29210/020232347

Santika, I. G. N. (2021). Grand desain kebijakan strategis pemerintah dalam bidang pendidikan untuk menghadapi revolusi industri 4.0. Jurnal Education and development, 9(2), 369-377. https://doi.org/10.37081/ed.v9i2.2500

Sari, M., Rachman, H., Astuti, N. J., Afgani, M. W., & Abdullah, R. (2022). Explanatory survey dalam metode penelitian deskriptif kuantitatif. Metode, 1. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1953

Sembiring, M. G., & Hidayat, O. S. (2025). Hubungan Antara Organizational Citizenship Behavior dan Motivasi Kerja dengan Kinerja Guru. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 207-216.

Siroj, R. A., Afgani, W., Fatimah, F., Septaria, D., & Salsabila, G. Z. (2024). Metode penelitian kuantitatif pendekatan ilmiah untuk analisis data. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 11279-11289. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.32467

Sodik, M., Sahal, Y. F. D., & Herlina, N. H. (2019). Pengaruh kinerja guru dalam pelaksanaan pembelajaran terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Alquran Hadis. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 97. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.359

Sulhan, M. (2018). Pendidikan karakter berbasis budaya dalam menghadapi tantangan globalisasi. Visipena, 9(1), 159-172. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i1.450

Suparti, T., & Al Mubarok, A. A. S. A. (2021). Pengaruh Kompetensi Profesional Dan Pedagogik Terhadap Kinerja Guru. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 8(2), 46-55. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v8i2.11735

Downloads

Published

2025-03-10

How to Cite

Suwarti. (2025). Pengaruh Organizational Citizenship Behavior dan Kompeteni Profesional Terhadap Kinerja Guru. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 5(3), 892–897. https://doi.org/10.52690/jitim.v5i3.958

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.