Pengaruh Motivasi dan Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru

Authors

  • Rezza Ardiansyah SMA Negeri 6 Prabumulih
  • Catur Wulandari SMA Negeri 7 Prabumulih
  • Neta Dian Lestari Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.52690/jitim.v5i1.1030

Keywords:

Conducive Work Environment, Motivation, Principal’s Role, Interpersonal Communication, Teacher's Performance

Abstract

This study aims to analyze the impact of motivation and interpersonal communication from school principals on teacher performance at SMA Negeri 6 Prabumulih. The research employs a quantitative approach with a survey design, involving a number of teachers as respondents. The results indicate a significant positive relationship between the motivation provided by the school principal and effective interpersonal communication in enhancing teacher performance. Principals who foster open communication and support can boost teachers’ work morale, thereby contributing to the improvement of the quality of education in the school. These findings underscore the crucial role of school principals in creating a conducive work environment, where effective communication and appropriate motivation can drive teachers to achieve optimal performance. This study is expected to provide insights for developing more effective leadership strategies within the educational context.

References

Amrullah, H. F., Sa’diyah, M., & Al Kattani, A. H. (2022). Manajemen Komunikasi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Motivasi Kinerja Guru di SDIT Izzati Depok. Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual, 6(3), 478-86. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v6i3.536

Dewi, T. A. (2015). Pengaruh profesionalisme guru dan motivasi kerja terhadap kinerja guru ekonomi SMA se-Kota Malang. Skripsi: Universitas Muhammadiyah Metro, 3(1). http://dx.doi.org/10.24127/ja.v3i1.148

Fairuz, D. P., Nadila, S. M., & Selvy, G. C. (2023). Peranan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(1), 103–113. https://doi.org/10.59581/garuda.v1i1.572

Hasibuan, S. A. (2020). Kompetensi Manajerial Kepala Madrasah Dalam Membangun Motivasi Kerja Guru Di SMP Negeri 2 Bilah Hulu Kabupaten Labuhanbatu (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).

Ishak, T., Kurniawan, R., & Zainuddin, Z. (2019). Implementasi model pembelajaran flipped classroom guna meningkatkan interaksi belajar mahasiswa pada mata kuliah manajemen informasi dan E-Administrasi. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(2), 89-95. http://dx.doi.org/10.17977/um039v4i22019p109

Kharismawati, D. E. (2019). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan sekolah. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 4(1), 19-28. https://journal2.um.ac.id/index.php/jktpk/article/view/10781

Muspawi, M. (2020). Strategi Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), 402-409. http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v20i2.938

Permendiknas No. 18 Tahun 2007

Putra, G. S., Maulana, I. I., Chayo, A. D., Haekal, M. I., & Syaharani, R. (2024). Pengukuran efektivitas platform e-learning dalam pembelajaran teknik informatika di era digital. Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan dan Teknologi Informasi, 3(1), 19-29. https://doi.org/10.33050/mentari.v3i1.559

Riyadi, S., & Mulyapradana, A. (2017). Pengaruh motivasi kerja terhadap kinerja guru Radhatul Atfal di Kota Pekalongan. Jurnal Litbang Kota Pekalongan, 13. https://doi.org/10.54911/litbang.v13i0.60

Sanda, Y., Warman, W., Pitriyani, A., & Yesepa, Y. (2022). Peningkatan mutu perguruan tinggi melalui manajemen pendidik dan tenaga kependidikan. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 10(1), 85-94. https://doi.org/10.21831/jamp.v10i1.47855

Sabila, N. H., Bahtiar, B., & Yakin, N. (2023). Peran Manajerial Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Sekolah. Academy of Education Journal, 14(2), 226-236. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1223

Suharni, S. (2021). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 172-184. https://doi.org/10.31316/g.couns.v6i1.2198

Tabi'in, A. A. (2016). Kompetensi guru dalam meningkatkan motivasi belajar pada MTsn Pekan Heran Indragri Hulu. Al-Thariqah, 1(2), 156-171. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(2).629

Tahir, W. (2017). Pengembangan manajemen sumber daya manusia terhadap peningkatan mutu pendidikan. Inspiratif Pendidikan, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.24252/ip.v6i1.3578

Wibowo, A. N., & Murniati, N. A. N. (2022). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan motivasi kerja terhadap kinerja guru SMK Negeri di Kabupaten Blora tahun 2021. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 8042-8049. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9634

Yasyakur, M. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SMA Yaniic (Yayasan Nurwulan Iqra Islamic Centre) Jakarta Utara. Jurnal Pendidikan, 2(05), 419.

Downloads

Published

2024-12-27

How to Cite

Ardiansyah, R., Wulandari, C., & Lestari, N. D. (2024). Pengaruh Motivasi dan Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 5(1), 339–347. https://doi.org/10.52690/jitim.v5i1.1030

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.