Peluang dan Tantangan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Terhadap Implementasi Kebijakan Inklusi di Indonesia

Authors

  • Muhammad Rusly Universitas PGRI Palembang
  • Anggun C Dmas Putri Bramuda Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.52690/jitim.v4i3.817

Keywords:

ABK, Inclusion, Integration, Policies, Segregation

Abstract

The community's response to inclusive education is highly positive, reflected in the increasing number of schools implementing it and a significant rise in student enrollment. However, the implementation of inclusive policies in Indonesia has yet to meet expectations. This article utilizes a library research method aimed at reviewing relevant sources regarding opportunities and challenges for ABK in the implementation of inclusive policies in Indonesia. The results obtained are diverse, influenced by cultural differences, traditions, and implementation at the provincial, municipal, and school levels, from early PAUD to higher education. Opportunities include positive changes in ABK, the fulfillment of the objectives of the UU as guidance for the Education Department in implementing inclusive education, and the acceptance of ABK within the community. Meanwhile, challenges include the lack of experience among GPK, budget constraints, and inadequate standard facilities in some schools.

References

Alfikri, F., Khodijah, N., & Suryana, E. (2022). Analisis Kebijakan Pendidikan Inklusi. Journal of Syntax Literate, 7(6).

Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan Sekolah Inklusi di Indonesia. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2).

Felanni, C. R., & Aviani, Y. I. (2024). Resiliensi pada Tunadaksa Non Bawaan. Jurnal Anestesi, 2(1), 62–70.

Fuadi, K. (2015). Analisis Kebijakan Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif di Provinsi Jakarta. Hikmah: Journal of Islamic Studies, 11(2), 1–30.

Haitao, N., & Ali, H. (2021). The Role of Banking and Government Policy on the Economic Sector During the COVID-19 Pandemic. Dinasti International Journal of Digital Business Management, 3(1), 161–169.

Hajar, S., & Mulyani, M. G. S. R. (2017). Analisis Kajian Teoritis Perbedaan, Persamaan dan Inklusi Dalam Pelayanan Pendidikan Dasar Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Jurnal Mitra Swara Ganesha, 4(2).

Hananto, Y., & Lituhayu, D. (2018). Evaluasi Dampak Kebijakan Sistem Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif Jenjang SMP di Kota Pekalongan. Journal of Public Policy and Management Review, 7(2), 490–501.

Hilpani, M. S., & Hartono, R. (2024). Gedung Olahraga Penyandang Tunanetra pada Kawasan Komplek Pertuni Banjarbaru. Jurnal Tugas Akhir Mahasiswa Lanting, 13(1), 227–234.

Irvan, A., & Admoko, S. (2020). Analisis Kemampuan Argumentasi Ilmiah Siswa Bebasis Pola Toulmin’s Argument Pattern (Tap) Menggunakan Model Argument Driven Inquiry dan Diskusi Pada Pembelajaran Fisika SMA. Inovasi Pendidikan Fisika, 9(03), 318–324.

Kaltsum, K. F. U., & Komariyah, L. (2024). Hambatan dalam Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Inklusif di SMP Negeri Kota Sangatta dan Solusi untuk Mengatasinya. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 5(2), 127–137.

Latifah, I. (2020). Pendidikan Segregasi, Mainstreaming, Integrasi dan Inklusi, Apa Bedanya?. Jurnal Pendidikan, 29(2), 101–108.

Lubis, E. N. (2016). Implementasi Kebijakan Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif Jenjang SD se-Kota Yogyakarta. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 5(2), 149–160.

Lukitasari, S. W., Sulasmono, B. S., & Iriani, A. (2017). Evaluasi Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 121–134.

Masnoni, M., Wijaya, R., Pebriansyah, Y., Sumarno, S., Campos, E., & Munthe, T. E. (2024). Kerentanan Anak Penyandang Disabilitas Menjadi Korban. EKOMA: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, 3(3), 1066–1071.

Muhtar, T., & Lengkana, A. S. (2019). Pendidikan Jasmani dan Olahraga Adaptif. UPI Sumedang Press.

Munajah, R., Marini, A., & Sumantri, M. S. (2021). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1183–1190.

Pramudiana, I. D. (2017). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusif untuk ABK di Surabaya. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 1–9.

Pratiwi, L. T., Maghfiroh, M. N., Andika, D. S., Marcela, I. N., & Afifah, A. F. (2022). Permasalahan yang Dihadapi dalam Pelaksanaan Sekolah Inklusi di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 3(2), 314–318.

Putri, O. S., Artistia, P., Nurhaliza, N., & Andriani, O. (2024). Karakteristik dan Klasifikasi Anak Berkebutuhan Khusus Secara Mental Emosional dan Akademik. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 2(1), 100–111.

Rahmah, F. N. (2018). Problematika Anak Tunarungu dan Cara Mengatasinya. Quality, 6(1), 1–15.

Rahmania, A. (2018). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusif di Perguruan Tinggi (Studi pada Pusat Studi dan Layanan Disabilitas Universitas Brawijaya). Universitas Brawijaya.

Rifki, M., Zannah, S. L., Aulia, N. P., Wijaya, S., & Aris, I. E. (2024). Sinergitas Mewujudkan Lingkungan Inklusifitas Berbasis Pendidikan Multikultural Kepada Anak Tunagrahita Ringan. Jejak Pembelajaran: Jurnal Pengembangan Pendidikan, 8(1).

Romadhon, M., Marini, A., & Sumantri, M. S. (2021). Kebijakan Pendidikan Inklusi Sebuah Solusi di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 4(1), 109–115.

Salehuddin, S., Oruh, S., Agustang, A., & Maswati, R. (2023). Inklusi Pendidikan dan Dinamika Kebudayaan Lokal di Papua. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6(2), 1413–1424.

Saputra, A. (2016). Kebijakan Pemerintah Terhadap Pendidikan Inklusif. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 1(3), 1–15.

Sari, I. P., & Yendi, F. M. (2018). Peran Konselor dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Disabilitas Fisik. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 3(3), 80–88.

Sartica, D., & Ismanto, B. (2016). Evaluasi Penyelenggaraan Program Pendidikan Inklusif Di Kota Palangka Raya 1. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 49–66.

Sharma, U., Armstrong, A. C., Merumeru, L., Simi, J., & Yared, H. (2019). Addressing Barriers to Implementing Inclusive Education in the Pacific. International Journal of Inclusive Education, 23(1), 65–78.

Simorangkir, M. R. R. (2022). Mengenal dan Mendidik Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Penyelenggara Pendidikan Integrasi. EPIC: Jurnal Pendidikan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 10–18.

Sudarto, Z. (2016). Implementasi Kebijakan Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif. JP (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 1(1), 97–106.

Sulistyadi, H. K. (2014). Implementasi Kebijakan Penyelenggaraan Layanan Pendidikan Inklusif di Kabupaten Sidoarjo. Kebijakan Dan Manajemen Publik, 2(1), 1–10.

Sumarni, T., & Eko Supriyanto, S. H. (2013). Integrasi Pelayanan Pembelajaran Inklusi di SD Negeri Sumberrejo Kecamatan Ngombol Kabupaten Purworejo. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Tanjung, R., Supriani, Y., Arifudin, O., & Ulfah, U. (2022). Manajemen Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi pada Lembaga Pendidikan Islam. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 339–348.

Tinggi, P. (2024). Mahasiswa Tunanetra di. MAHASISWA TUNANETRA-Ditinjau dari Beberapa Konstruk Psikologi, 1.

Widhi, M. T. W., Hakim, A. R., Wulansari, N. I., Solahuddin, M. I., & Admoko, S. (2021). Analisis Keterampilan Argumentasi Ilmiah Peserta Didik pada Model Pembelajaran Berbasis Toulmin’s Argumentation Pattern (TAP) dalam Memahami Konsep Fisika Dengan Metode Library Research. PENDIPA Journal of Science Education, 5(1), 79–91.

Widiastuti, N. L. G. K. (2020). Layanan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus dengan Gangguan Emosi dan Perilaku. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 3(2), 1–11.

Wijaya, N. T. R. I. I. (2021). Evaluasi Program Pendidikan Inklusif di SD Negeri 30 Palembang. Universitas Negeri Jakarta.

Windarsih, C. A., Jumiatin, D., Efrizal, E., Sumini, N., & Utami, L. O. (2017). Implementasi Pendidikan Anak Usia Dini Inklusif di Kota Cimahi Jawa Barat. P2m Stkip Siliwangi, 4(2), 7–11.

Downloads

Published

2024-04-20

How to Cite

Rusly, M., & Bramuda, A. C. D. P. (2024). Peluang dan Tantangan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Terhadap Implementasi Kebijakan Inklusi di Indonesia. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 4(3), 164–178. https://doi.org/10.52690/jitim.v4i3.817

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.