Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMA

Authors

  • Nof Aprianto SMA Negeri 1 Banyuasin II

DOI:

https://doi.org/10.52690/jitim.v5i1.906

Keywords:

Principal’s Supervision, Quality of Education, Teacher’s Performance

Abstract

This study aims to determine the effect of principal’s supervision on the performance of teachers in SMA Negeri 1 Banyuasin II. The method used in this study is a quantitative which contains two variables, principal’s supervision (X1) and teacher’s performance (Y). Data were obtained through a questionnaire distributed to teachers at SMA Negeri 1 Banyuasin II and analyzed using simple linear regression statistical techniques. The results showed that supervision carried out by the school’s principal has a significant influence on teacher’s performance. Effective supervision, including aspects of monitoring, evaluation and guidance, has been proven to be able to improve the quality of teaching and teacher’s professionalism. These findings indicate that the active role of school’s principals in carrying out supervision is very important to support improvements in teacher’s performance and, ultimately, the quality of education in the school. This study recommends that school’s principals intensify constructive and sustainable supervision activities to create an optimal learning environment.

References

Ahmad, M., Wanda, I., & Fitria, H. (2023). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru SD Negeri Di Kecamatan Sematang Borang Dalam meningkatkan SDM adalah sebuah rangkaian kegiatan yang tak dapat terpisah dari aktivitas untuk meningkatkan pelayanan pendidikan ole. 319–336.

Astuti, A. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 435–449. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v5i1.79

Bintani, K. (2022). Pentingnya Supervisi di Dalam Pendidikan. Ilmiah Penelitian Dan Kependidikan, 6(2), 83–88. https://widyasari-press.com/wp-content/uploads/2022/10/9.-Khairi-Bintani-Pentingnya-Supervisi-di-Dalam-Pendidikan.pdf

Cita Audia, H. B. dkk. (2023). Hakikat Supervisi Pendidikan. Education, 06(01), 1–7.

Hasan, H. (2022). Pelaksanaan Manajemen Supervisi Pendidikan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Promis, 3(September), 1–48. https://journal.stitpemalang.ac.id/index.php/Promis/article/view/548

Jati, D. H. P. (2022). Supervisi Akademik Kepala Sekolah di SMA Kristen Satya Wacana. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2331–2337. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2415

Kuriasih, N. (2024). Analisis Penataan Ruang Kelas Dalam Melihat Respon Siswa. 01, 81–87.

Kurniawan, F. A., & Matematika, P. (2023). Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti Belajar Siswa. 10, 636–649.

Lubis, M. Z. (2024). Pola Interaksi Guru Yang Baik Dalam Mengajar. Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan (JITK), 2(2), 190–196. https://ejournal.edutechjaya.com/index.php/jitk

Moulina, D. (2022). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 2(3), 181–184. https://doi.org/10.52690/jitim.v2i3.303

Muhammad Kamaludin, F. F. (2024). Analisis Kinerja Guru Dalam Proses Pembelajaran: Perencanaan, Pelaksanaan Dan Evaluasi Di Smp Negeri 2 Cipeundeuy Kabupaten Bandung Barat. 6681(7), 1523–1531.

Nasution, T. A. (2023). Peran Suvervisi pendidikan dalam meningkatkan mutu pendidikan di Indonesia. Peran Suvervisi Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia, 66(July), 6–17.

Nurhayati, A. R. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Pemblajaran. On Education, 05(04), 10960–10968. https://jonedu.org/index.php/joe/article/download/2016/1670

Priyambodo, P. (2023). Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam pengembangan profesionalisme guru. Jurnal Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 34–58.

Putri Ramasari, & Syajida Syajida. (2023). Supervisi Dan Pengawasan Dalam Pendidikan. Journal Innovation In Education, 1(4), 22–29. https://doi.org/10.59841/inoved.v1i4.573

Renata, R., Wardiah, D., & Kristiawan, M. (2018). The influence of headmaster’s supervision and achievement motivation on effective teachers. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(4), 44-49.

Rismawan, E. (2017). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Dan Motivasi Berprestasi Guru Terhadap Kinerja Mengajar Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 12(1), 114–132. https://doi.org/10.17509/jap.v22i1.5925

Sumarmi, W., Egar, N., & Nurkolis, N. (2020). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Sd Di Uptd Dikbud Kecamatan Wonosalam Kabupaten Demak. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 9(3), 99–120. https://doi.org/10.26877/jmp.v9i3.8124

Yahya, Rini Agustin, & Suri Makhsura. (2024). Supervisi Pengajaran Di Sekolah. Jurnal Niara, 16(3), 484–494. https://doi.org/10.31849/niara.v16i3.17270

Downloads

Published

2024-12-09

How to Cite

Aprianto, N. (2024). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMA. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 5(1), 205–218. https://doi.org/10.52690/jitim.v5i1.906

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.